hur man spelar vippa: 2.slå
hur man spelar vippa: 2.slå
2. Slå
I andra momentet ska innespelaren slå iväg lilla pinnen med ett underhandsslag:
Även den här gången ska utelaget försöka ta lyra på lilla pinnen. Lyckas de blir innespelaren utslagen. Annars ska lillpinnen slängas tillbaka till gropen och hamna så nära som möjligt och helst i gropen; den här gången får nämligen innelaget poäng - man får räkna hur många långa pinnar det går från det ställe lillpinnen hamnar till gropen - därför är det viktigt att utelaget träffar så nära gropen som möjligt. Kommer den i gropen eller så nära att det inte går att mäta en lång pinne, blir innespelaren utslagen. Innespelaren ska hålla långpinnen i gropen när utelaget kastar lillpinnen, för att markera var gropen är, vilket kan vara svårt att se på långt håll. Så fort utelaget kastat lillpinnen får innespelaren försvara gropen och slå iväg lillpinnen och på så vis skaffa mer poäng till innelaget. Man måste dock inte träffa pinnen; det räcker att den hamnar minst en långpinnlängd från gropen för att få poäng och få fortsätta spela. Och då är det dags för tredje momentet, 3. Vippa…
Tips & Strategi:
Det är lättast att träffa lillpinnen om man håller den som på bilden. Håll i lillpinnen till strax innan du träffar den - kasta inte upp lillpinnen eller släpp den innan du påbörjar slaget med storpinnen.
Ju renare träff - mitt i lillpinnen - desto större chans att komma långt. Å andra sidan flyger pinnen rakare och blir lättare att fånga. En mer oren träff får lillpinnen att snurra och en sådan ”helikopter” blir mycket svårare att fånga!